16. april - 3. mai
Gisle Hannemyr
Eirik Solheim
Debattredaktører
4. mai – 19. mai
Even E. Westvang
Simen Svale Skogsrud
Debattredaktør
19. mai – 12. juni
Petter Bae Brandtzæg
Vibeke Kløvstad
Debattredaktører
19. mai
Delte
meninger
Heidi Grande Røys
Redaktør

Vent med legalisering

Det har gått 10 år siden Napster. Men det er ikke mange år siden bransjen fikk på plass de første lovlige salgskanalene for kommersiell musikk. Ifjor høst ble Spotify lansert, den første suksessfulle abonnementsløsningen for musikk. Brukerne tegner abonnement, og får fri tilgang til arkivet imot å høre på reklame eller imot å betale et fast beløp på 100,- i måneden.

På tross av at vi nå begynner få på plass lovlige distribusjonsløsninger for musikk, og svært mange bruker dem, stemmer 82 % av deltakerne i en VG-undersøkelse for at dommen mot The Pirate Bay er feil. Selv om undersøkelsen på ingen måte er representativ, sender den den signaler om at lovverket ikke er tilpasset den digitale virkeligheten i dag. Ungdommen vil ikke bruke penger på å kjøpe musikk, men investerer gjerne i digitale musikkavspillere, datautstyr og mobiltelefoner som brukes til å spille av musikken. Betalingsviljen er der, men kommer ikke kulturprodusentene til gode.

De politiske partiene Rødt, SV og Venstre ønsker å løse problemet med den massive ulovlige fildelingen ved å legalisere og avgiftsbelegge fildelingen, et forslag som får støtte fra medieforsker Hendrik Storstein Spilker i artikkelen Bringing it all back home? – fremtiden for digital musikkdistribusjon. En slik løsning vil kanalisere penger fra teknologileverandørene tilbake musikkbransjen ved hjelp av en avgift.

Premisset for å gi offentlige subsidier til et kulturområde, bør være at feltet på en eller annen måte er truet. Platebransjen hevder i kampanjen Piracy Kills Music at musikkproduksjon vil stoppe opp hvis den ulovlige fildelingen får fortsette, men så langt er det ingenting som tyder på at denne påstanden er riktig.

I Norge blomstrer det for tiden av artister innen de fleste musikkstiler, noe som kan observeres på Bylarm-festivalen eller på det enorme antallet band/artister som har registrert seg på NRK Urørt. Alle de store norske byene har flere pop/rock-konserter enn de hadde for 10 år siden.

Det at platebransjen ikke lenger kan regne med de samme inntjening på de store internasjonale artistene, har gjort at bransjen nå satser mer på lokale artister. Strategien fungerer, for norske artister spiser markedsandeler fra de internasjonale artistene. Under førjulssalget 2007 var halvparten av artistene på Topp 40-lista norske, imot 30-35 % i tidsrommet 1997-2007. Samlet sett blir det lansert mange flere norske utgivelser enn før. Salget av norsk populærmusikk går også godt, og årets Bylarm-festival hadde hele 18 artister/band som sang på norsk, imot 4 band ifjor, og bare ett i 2007.

I forhold til den kommersielle ensrettingen vi så på slutten av 90-tallet, kan det dermed se ut som om den ulovlige fildelingen har fungert som et positivt korrektiv for å øke kvalitet og bredde i den kommersielle bransjen. Musikkproduksjonen har aldri vært større. Nå trenger de nye, lovlige distribusjonsløsningene litt tid for å modnes, så får vi se om omsetningen stabiliserer seg. Itunes trenger flere store konkurrenter, og Spotify trenger å utvide musikkarkivet sitt og få på plass avtaler med rettighetshaverorganisasjonene i ulike land. Å innføre legalisering og en bredbåndsavgift nå, vil føre til at de nylig etablerte distribusjonsløsningene umiddelbart blir avleggs.

Den ulovlige fildelingen er riktignok massiv, og det er mye som tyder på at fenomenet har blitt en verdensomspennende kultur. Fildelingstjenestene kommer også til å utvikle seg i de nærmeste årene, i takt med at platebransjen får på plass nye løsninger for distribusjon. Det kan godt hende at legalisering er en god idé, men vi har tid til å vente litt før vi avgjør dette spørsmålet. Om ti nye år kan det være på tide å dra i gang en ny diskusjon om legalisering og subsidier.

Vist 2803 ganger. Følges av 4 personer.

Kommentarer

Svært bra innlegg! Historien viser gang på gang på gang (uten at politikerne lærer) at ny teknologi fører først og fremst til endret adferd hos publikum (vi kan ikke kalle dem forbrukere lengre), og at de som var stor før roper “Ulv! Ulv!” om at nå vil musikk og film dø!

Det har også alltid vært slik at alle nye kanaler har vært ulovlige siden gamle industrier har gjort “sitt” innhold utilgjengelig for de nye kanalene. Det som har skjedd er at det har poppet opp “ulovlige” kanaler som har tatt i bruk teknologien og mulighetene til det ytterste, og over tid vokser det frem lovlige alternativer som er bedre enn de ulovlige, loven og forretningsmodellene tilpasser seg og alt blir bra!

Å begynne med offentlige kompensasjonsordninger nå blir som å gi u-hjelp til platebransjen, uten at de trenger det. Det de trenger er regulering som gjør at de ikke kan opptre proteksjonistisk og teknologifientlig (ingen kan komme å fortelle meg noe annet når bransjen har saksøkt samtlige nye kopi-teknologier det siste århundret…), og fremtvinge konkurranse i større grad.

At man lener seg på iTunes og Spotify for å si at det fins “gode løsninger” er helt måse – det blir det samme som å si at vi har Telenor og Netcom, derfor trenger vi ikke flere tele-leverandører…og nå snakker vi på verdensbasis!! iTunes dekker ikke mine mediebehov, Spotify dekker heller ikke mine mediebehov (dog det er mye bedre). Til Torvund og andre som prøver å si at lovlige løsninger er gode nok, se f.eks. på denne verdiløse utleiesjappa for film – og denne blir bare et nummer i rekken av håpløse DRM fylte supertrasige filmløsninger. Hvordan våre folkevalgte klarer å lytte på filmbransjen om hvor mye de taper på fildeling, spesielt når MPAA rapporterer 1. kvartal 2009 som sitt mestinnbringende noensinne, i en tid hvor distribusjons og produksjonskostnader har falt dramatisk og konkurransen fra andre medier (facebook, youtube etc) har økt dramatisk.

Nei, bare overse klageropene fra innholdsbransjen og la konkurranse komme frem med fornuftige forretningsmodeller. Nød lærer naken kvinne å spinne! Hvis du ikke tror meg, se på pornobransjen! De har ingen beskyttelse fra opphavsretten, men oboy tilgangen på porno har ALDRI vært større, og de sliter ikke med å tjene penger, selv om de knapt kan stille med hverken T-skjortesalg eller konserter =)

@Øystein Jakobsen

Til Torvund og andre som prøver å si at lovlige løsninger er gode nok,

Hvor har jeg sagt at de er gode nok?

Samtalen er stengt

Stengt av Alexander S. (tirsdag 16. juni 2009 kl 12).

Nye bilder